Thursday, October 14, 2010

http://i260.photobucket.com/albums/ii2/staryouth/1_787013504l-1.jpg

Saudaraku..
Seharusnya tidak ada yang harus kita impikan dalam hidup selain meraih cinta dan kasih sayang Allah. Tampaknya, terlalu rendah bila kita sekadar memimpikan kekayaan, jabatan, popularitas, dan aksesoris duniawi lainnya. Tidak bererti semua itu tanpa mendapatkan cinta dan kasih sayang Allah. Dunia hanya sementara, dan kalau tidak hati-hati ia akan menjerumuskan kita ke lembah hina.
Hakikatnya, semua yang ada mutlak milik Allah. Maka, alangkah bahagianya bila kita dicintai oleh Dzat yang pemilik semua ini. Tidak ada lagi yang harus kita takutkan seandainya Allah sudah mencintai kita. Namun, betapa nestapanya hidup bila kita jauh dari Allah, atau na’udzubillah bila sampai dibenci Allah.
Pertanyaannya, bagaimana cara kita meraih cinta Allah? Jawapannnya sederhana, paksakan dirimu untuk selalu melaksanakan amalan-amalan yang disenangi Allah dan rasul-Nya.
Kalau Anda seorang pelajar / mahasiswa, jadilah mahasiswa yang tawadhu, menjaga wudhu, rajin berpuasa isnin dan khamis serta peliharalah akhlakmu laksana bunga yang sedang subur mekar.
Kalau Anda seorang pekerja (pejabat,nelayan,petani,,dan selainnya), jadilah pekerja yang tidak melalaikan solat 5 waktu..
Kalau Anda seorang pengusaha / pedagang, jadilah pedagang yang jujur.
Kalau Anda seorang pemuda, jadilah pemuda yang bertakwa. Jangan pandang yang bukan mahram. Jaga mata hati dengan menjaga mata kepala (tundukkan pandangan).
Kalau Anda seorang wanita, jadilah wanita yang selalu menjaga kehormatan dan harga diri. Tutuplah auratmu dengan sempurna. Jangan dedahkan auratmu, ingatlah saudariku.
Kalau Anda seorang ayah / guru, berilah teladan yang baik. Bimbinglah keluargamu untuk selalu membaca al quran,selalu berjemaah di masjid,selalu menghormati insan yang lebih tua dan lain 2 lagi.
Kalau Anda seorang yang diamanahi kekayaan berlimpah, jadilah orang kaya yang dermawan dan bersyukur.
Kalau Anda belum lagi saatnya diamanahi kekayaan, bersabarlah. Jagalah sholat 5 waktu dan sholat dhuha, berbaktilah kepada orang tua, jagalah hubungan silaturahim.
Memang tidak mudah melaksanakan semua amalan tersebut. Perlu niat yang kuat,ilmu yang bermanafaat, tekad iltizam.,dan yang lebih penting istiqomah dalam beramal.Namun, itulah kewajipan kita sebagai seorang Muslim..
Selamat menjalankan peranan masin-masing Saudaraku..
(Tentunya selain amalan di atas tentunya amalan wajib yang menjadi tuntutan di dalam islam, Cuma suatu amal ibadah pasti mempunya fadhilah dan keistimewaan yang berbeza-beza)..
Allah berfirman di dalam al quran: setiap perkara baik yang dilakukan walau sebesar zahrah,di akhirat kelak akan dibalas dengan ganjaran pahala,dan setiap perkara yang tidak baik itu walau sebesar zahrah,di akhirat kelak akan di balas dengan ganjaran yang setimpal dengan amal yang di buat...Twis..Twis..

No comments:

Post a Comment